Kolikk er et samlebegrep for smerter som stammer ifra buken. Årsaken til disse smertene kan være mange og hest er veldig følsom for smerter i buken sammenlignet med andre dyreslag. Kolikk kan virke voldsomt for eier og er en fryktet sykdom blant mange eiere.

Hesten titter mye mot buken.Symptomer

• Ligger mer en normal
  • Spiser ikke maten sin
  • Titter seg mot buken
  • Ruller i boksen, kan bli veldig voldsomt hvis store smerter
  • Sparker seg mot buken
  • Vanskelig for å urinere.
  • Nedstemt
  • Oppblåst i buken

Predisponerende faktorer

Endring i fôring er en hyppig årsak til kolikk, endringene kan føre til feilgjæring i tarmen og dermed gassoppsamling som medfører smerter hvis hesten ikke klarer å kvitte seg med gassen raskt nok. Hvilken type fôr og hvor fôret blir gitt har også betydning. Hvis fôret gis på bakken i sandfylte paddocker kan hester som er veldig glad i mat få i seg en del sand når de plukker opp høyrestene. Mye sand i tarmen kan føre til forstoppelse. Det er også uheldig for tarmfloraen til hestene hvis de blir stående i lengre perioder uten fôr og dette kan predisponere for magesår. For liten tilgang på vann kan føre til at avføringen blir for tørr og hesten får en forstoppelse. Det er viktig å sjekke at drikkeautomatene gir tilstrekkelig med vann, gi lunkent vann hvis det er kaldt ute noe som vil øke drikkemengden og rene drikkekar gjør det mer attraktivt for hesten å drikke. På hester som har lett for å få forstoppelse kan det være lurt å tilføre ekstra væske ved å lage grøter til minst et måltid om dagen.

Fryste vannbøtter kan gi lite tilgang på vann på vinteren.

Stress fører til nedsatt tarmmotorikk og kan dermed være en predisponerende faktor. Ulike stressfaktorer kan være bytte av stall/boks/luftegård og stevner eller transport av hesten. Bevegelse og aktivitet gir økt tarmmotorikk og plutselig endring i aktivitetsnivå for eksempel pga en skade kan føre til kolikk hvis man ikke tar hensyn til det. Innvollsparasitter kan også være en årsak til kolikk, en gjennomtenkt overvåkning og evt behandling for å forhindre overvekst av innvollsparasitter er viktig. Dårlig tannhelse kan føre til at hesten maler fôret sitt dårligere og de kan lettere få forstoppelse.

Ulike former for kolikk

• Gasskolikk: vanligste årsak til mild kolikk hos hest. Skyldes som regel feilgjæring i tarmen pga endret fôring, noen hester er mer følsom for endringer i fôret.
  • Forstoppelse: vanlig årsak til både mild og mer alvorlig kolikk hos hest. Skyldes oftest endring i fôring, for lite tilgang på vann eller innvollsparasitter. Forstoppelse i stortarmen har ofte mildere symptomer enn forstoppelse i tynntarmen.
  • Feilleie på tarm: gassoppsamling eller forstoppelse kan føre til at tarmen beveger seg og legger seg på feil sted i buken.
  • Avsnevring av tarm: gassoppsamling eller forstoppelse kan føre til at tarmen beveger seg så mye av den slår krøll på seg selv og klarer ikke å komme tilbake til normal posisjon. Deler av tarmen kan også lurer seg inn på et sted den ikke skal være (lyskekanalen bl.a.) og klarer ikke å komme seg ut igjen. Svulstdannelser (lipomer) i buken kan slå seg rundt tarmen og avsnevre den.  Ved tarmslyng vil sirkulasjonen til tarmen bli helt eller delvis avstengt pga dreining og tarmen vil dø. Gir ofte kraftige kolikk symptomer og krever tidlig operasjon hvis hesten skal reddes.
  • Magesår: gir ofte milde symptomer og kan vare over tid uten at man klarer å plukke opp at noe er galt.
  • Bukhinnebetennelse: årsak kan være alt ifra påkjent tarm etter forstoppelse, svulster, abscesser i buken, nøyaktig årsak kan være vanskelig å finne.
  • Andre problemer i bukorganer som lever/milt/nyre/livmor/eggstokker kan gi kolikksymptomer.

Tynntarm pakket full av spolorm.

Undersøkelse og behandling

Gangen i en kolikkundersøkelse avhenger av hvor smertefull hesten er, noen ganger må hesten smertestilles før nærmere undersøkelse kan gjøres for alles sikkerhet. Klinisk undersøkelse av hesten består i undersøkelse av slimhinner, lymfeknuter, puls (normalt: 28-40/min), respirasjon (normalt: 8-16/min), temperatur (normalt: 36.5-38.5), hjerteauskultasjon og lungeauskultasjon. Avhengig av funn vil man oftest gå videre med rektalisering. Ved rektalisering kjenner man etter gassoppsamling, forstoppelse, feilleie eller andre forklaringer på buksmertene. Man vil som oftest sonde hesten etter rektalisering. Dette er å føre en plastikkslange gjennom nesen og ned til magesekken. Man kjenner da både på lukten ifra magesekken (feilgjæring) og sjekker om det kommer noe magevæske tilbake ut av sonden (kalles refluks). Ved overfylt magesekk vil magevæske komme tilbake ut av sonden. Dette er veldig smertefullt for hesten og de vil ofte bli mye mer komfortable etter tømming av magesekken. Overfylt magesekk forkommer ved magesekkforstoppelse eller forstoppelse eller dreining av tarm (oftest tynntarm).

Hvis en forstoppelse er oppdaget ved rektalisering vil veterinæren oftest legge inn vann, elektrolytter og evt parafin gjennom sonden for å hjelpe til med å løsne forstoppelsen. Denne behandlingen må ofte gjentas flere ganger.  Annen behandling avhenger av graden av smerte og hvilken type kolikk hesten har. Smertestillende vil bli gitt, dette vil i tillegg føre til at hesten slapper bedre av i tarmen og en evt forstoppelse eller gassoppsamling løsner lettere. Intravenøs væskebehandling kan hjelpe til for å løsne en forstoppelse. Hvis hesten har kraftige kolikksymptomer kan operasjon være aktuelt for å løse problemet. Dette er som regel i tilfeller med feilleie eller avsnevring av tarm eller forstoppelser som ikke løsner. Dette er en vurdering veterinæren må gjøre underveis og i samråd med eier.

Hva kan man gjøre frem til veterinæren kommer

Ta vekk alt fôr, forsøk å få hesten til å drikke, bevegelse som leiing vil bedre tarmmotorikken i tillegg vil det ofte distrahere hesten litt ifra smertene frem til veterinæren kommer. Det er alltid viktig å tenke egen sikkerhet når man er rundt en hest med kolikk. Hvis den er i kraftige smerter kan den plutselig sparke ut, hive seg ned og uheldigvis treffe et menneske uten å mene det. Hvis hesten forholder seg rolig med buksmertene er det greit at den ligger og hviler i boksen sin frem til veterinæren kommer.

Vær varsom rundt rullende hest.

Forebyggende tiltak:

Følg med på endringer i hestens spisemønster og daglig mengde av avføring og urin i boksen.  Ha alltid tilgang på friskt temperert vann, evt tilsett mer vann i maten ved stor aktivitet eller ekstra varme dager. Gi hesten regelmessig tannstell, ha en bekjempelsesplan mot innvollsparasitter og innfør endring i fôringer gradvis. Hvis hesten skal ha fri en periode ta den ned i fôrmengde.